Keď „lajky“ neslúžia len pre dobrý pocit, ale pre budovanie biznisu

Na začiatku bol projekt Facemash, ktorý porovnával snímky študentov a určoval, ktorý je krajší alebo škaredší. „Kniha tvárí“ bude 4. februára 2017 oslavovať svoje 13. narodeniny. Priemerný užívateľ má na svojom účte 150 priateľov. Každú minútu sa na facebooku pošle 150-tisíc správ. Ten, kto má túto sieť aj v mobilnom telefóne, sa počas dňa naň pozrie v priemere 14-krát. Každú minútu sa na facebooku objavia takmer 2 milióny „lajkov“.  Každých dvadsať minút na centrále sociálnej siete evidujú milión zdieľaní.  Každú sekundu má sociálna sieť osem nových užívateľov. Dosť dôvodov na to, aby ste túto sociálnu sieť využili na budovanie svojho biznisu. Povedzme si teda, ako na to.

Krok č.1- ideálny zákazník

Nájdite ideálneho zákazníka. Vyskúšajte lusknúť prstom, ak sa žiaden nezjaví, potom si prečítajte náš článok  Vytvorte si svojho vlastného zákazníka!, kde sa dozviete zaujímavé informácie o efektívnom nástroji content marketingu- persónach.

Krok č.2 – myšlienka v reklame

Vytvorte DNA vášho biznisu, kľúčovú myšlienku, ktorá vyjadruje vašu výnimočnosť a odlišnosť od konkurencie a súčasne je prínosom pre zákazníkov. Neviete si dať rady? Pozrite sa na vaše produkty očami zákazníka, hľadajte extrémne následky, zmenu stavu, ktorá sa môže dostaviť vďaka vášmu produktu. Dajte príjemcovi poznať, že niečo nevie. Vytvorte záhadu, avšak stále sa držte nohami pri zemi a vyhnite sa lacným trikom. Napríklad reklama na minivan Enclave má svoje jasné jadro myšlienky:   „ Nie je na svete nič cennejšieho než život váš a vašich blízkych. Pamätajte na to,  keď nasadáte do vášho vozidla.“

Krok č.3 – pozornosť

Máte zákazníka, máte pútavý reklamný titulok, máte teda skvelé predpoklady pre získanie pozornosti vášho zákazníka. Tá však trvá len niekoľko sekúnd a za ten čas je potrebné presvedčiť potenciálneho zákazníka o pozoruhodnosti. Človek je tvor zvedavý a to vám výborne hrá do karát. Vzbudzovať zvedavosť nemusí len písaný text s otáznikmi, ale aj grafika, či fotografie na vašom webe. Napríklad prečo má muž v obleku na nohách biele tenisky? Prečo má žena nalíčené len jedno oko? Hovorí sa, že zvedavosť vzniká vo chvíli, keď objavíme medzeru vo svojom myslení. Dôležité však je na medzeru upozorniť skôr, ako ju zaplníme. Máme totiž tendenciu ľuďom povedať fakt na rovinu, oni však musia zistiť, že tie fakty potrebujú. A tak sa usilujte vyzdvihnúť veci, ktoré ľudia nevedia.

Krok č.4 – buďte konkrétny

Nebojte sa trafiť do čierneho a zapôsobiť na emocionálnu stránku zákazníka. Spoľahlivým spôsobom, ako ľudí zaujať, je apelovať na ich záujem o seba samých. Musíte sa dotknúť vecí, ktoré ich zaujímajú. Vyjadrujte sa jasne. Čím jednoduchšia a jasnejšia myšlienka bude, tým skôr oslovíte tých, ktorým je správa určená.  Jeden múdry človek raz povedal, že ak si už neviete dať rady, dajte do reklamy dieťa, psa alebo niečo sexuálne. Emócie a pocity sú zaručené.

Samozrejme, že nemôžeme zabudnúť na technickú stránku veci. Reklama by nemala splývať, preto používajte obrázky a farby, ktoré dokonale vyniknú. A ako sa hovorí robte to s láskou. Aj keď zákazník neklikne na vašu reklamu, neznamená to, že to nemalo žiaden účinok. Pri najmenšom mu vyčaríte úsmev na tvári, odovzdáte nové informácie a aj keď práve nie je vašim cieľovým zákazníkom, môže vaše služby alebo produkt odporučiť známym.

Krok č.5 – odstráňte nákupné pochybnosti

Veľmi efektívnym riešením je nasledovný postup. Zahrajte sa na svojho zákazníka a premýšľajte nad kúpou vášho produktu. Následne nájdite maximum pochybností a zapíšte si ich na papier. Nájdite také riešenia pochybností, s ktorými bude zákazník spokojný a tie pretransformujte do spôsobu, ktorým budete tieto riešenia zdieľať na facebooku. Najčastejšími obavami zo strany zákazníka je serióznosť predávajúceho, skutočný stav výrobku, obava z následných komplikácií a rada ďalších. Preto dbajte na nasledovné. Zákazník musí mať na očiach základné kontaktné údaje, povinné obchodné podmienky a v neposlednej rade aj vaše reakcie na komentáre. Zbaviť zákazníka pochybností môžete aj prostredníctvom zasielania vzoriek zdarma, krátkymi ilustračnými videami, fotografiami, prvou skúšobnou hodinou zdarma (pri poskytovaní služieb). Pridávať môžete taktiež články a recenzie z novín, vzťahujúce sa k vášmu produktu či službe alebo garantovať výmenu do 24 hodín, zabezpečiť dopravu zdarma… Jednoducho vyriešite všetky zákazníkove starosti ešte pred tým ako nastanú a on sa môže plne sústrediť na vašu pozoruhodnosť a kúpu produktu.  Najideálnejším miestom pre všetky tieto informácie sú takzvané záložky na profile „timeline“.

Krok č.6 – vyzvať ku kúpe

Výzvy k akcii vkladajte do podstránok záložiek a do ostatných miest, kde sa predpokladá zákazníkovo rozhodnutie ku kúpe. Vytvorte taktiež tlačidlo, ktoré bude na váš obchod odkazovať. Pokiaľ zákazníka smerujete ku kúpe do kamenného obchodu, nezabudnite taktiež na informácie, kde váš obchod nájdu. Môžete napríklad pridať mapu. Nakoniec musíte poslať zákazníka jednoducho preč z facebooku a nasmerovať ho na weby a e-shopy, kde budete mať možnosť obslúžiť ho pri nákupe plnohodnotnejšie.

Krok č.7 – uzavrieť obchod

Gratulujeme. Pokiaľ sa vám podarilo zákazníka nasmerovať až sem, nachádzate sa tesne pred cieľom. A tam to netreba vzdávať. Musíte teda vyriešiť ešte zopár technických záležitostí. Najskôr musíte zaistiť, aby vaše stránky boli každému dostupné. Preto otestujte správne zobrazovanie a odosielanie objednávok. Nezabudnite na prehľadnosť. Vo všeobecnosti platí, že to, čo viete a predpokladáte vy, nemusí vedieť a predpokladať váš zákazník, a tak nie je na škodu osloviť niekoho z priateľov. Najlepšie ľudí z rôznych profesií, vekových skupín.  Uvedomte si, že dnešný zákazník je natoľko zvyknutý na jednoduché riešenia, že vypĺňanie príliš dlhého formulára ho môže odradiť od kúpy. A na záver, nezabúdajte na spätnú väzbu- potvrdenie objednávky.

Krok č.8 – udržať si spokojnosť zákazníka

V tomto prípade rozlišujeme medzi uspokojenými zákazníkmi, ktorí síce prijali svoju objednávku včas, v množstve a kvalite, ktorú očakávali, ale to je bežný štandard, ktorý dodržuje každý obchodník. Na druhej strane sú  nadšení zákazníci. To sú tí čo 2 týždne stanujú pred predajňou Apple a čakajú na nový iPhone. Tí vám robia najlepšiu reklamu, keď všade hlásajú, aký je váš produkt super. A práve takýchto zákazníkov si chcete udržať. Ako? Dajte im pocit výnimočnosti. Pripravte pre nich malý darček, zľavu na ďalší nákup, informujte ich v predstihu o novinkách. A prečo to všetko robiť? Pretože kto raz dáva, dvakrát sa mu vracia.

Sociálne siete dnes hýbu celým svetom. Počet aktívnych užívateľov sociálnej siete facebook presiahol v roku 2016 jednu miliardu a toto číslo sa neustále zvyšuje. Facebook nie len že spája ľudí, pomáha udržiavať a vytvárať nové vzťahy, zabáva ľudí, ale ponúka nám aj jedinečné možnosti v oblasti budovania biznisu relatívne jednouchou cestou. Tak preč ho nevyužiť ?!