Používate AdBlock? Okrádate sami seba!

Digitálna reklama je najrýchlejšia oblasť rastu v odvetví marketingu. Momentálne má silného nepriateľa: softvér, ktorý umožňuje spotrebiteľom blokovať reklamy na ich smartfónoch či počítačoch. Pomocníkov na filtrovanie obsahu a blokovanie reklamy je na výber viac. Najpoužívanejší je AdBlock, ktorý od jeho počiatku v roku 2009 používa 60-miliónov ľudí. Dá sa rýchlo a zadarmo stiahnuť ako rozšírenie pre prehliadače Google Chrome, Apple Safari, Mozilla Firefox aj Opera. Samozrejme, všetko má svoje výhody a nevýhody. Rovnako je to aj s Adblockom.

AdBlock je fajn, ALE… 

AdBlock je označenie pre rôzne rozšírenia webových prehliadačov, ktoré umožňujú blokovanie časti obsahu na webových stránkach, najmä reklám. Webová stránka sa bez reklám môže stať prehľadnejšia, pretože neobsahuje žiadne rušiace prvky a okrem iného sa vyhnete vyberaniu peňazí za podvodnú reklamu. Blokovanie reklám na jednej strane výrazne znižuje veľkosť prenášaných dát, čo v konečnom dôsledku zrýchli načítanie internetovej stránky a ušetríte tak aj svoje mobilné dáta. Na strane druhej  sa však okrádate  o užitočné informácie. Vďaka banerom sa môžete dozvedieť o akciách či ponukách, o ktorých by ste sa inak nedozvedeli.

Newsletter si síce v emailovej schránke prečítate, poviete si, že sa k nemu vrátite neskôr, keď to bude aktuálne, ale po mesiaci buď zabudnete, že ste vôbec nejaký newsletter dostali, alebo sa vám jednoducho nechce prehľadávať mesiace staré emaily. Na Facebooku nie vždy uvidíte svoju obľúbenú značku a ruku na srdce…navštevujete snáď v pravidelných intervaloch stránku e-shopu, kde ste si kúpili nový sveter? Ale informácia o zľave na nový mobilný telefón alebo tablet, vďaka ktorej ušetríte stovky eur sa k vám dostane bez adblockerov aj prostredníctvom banerov.

Tak čo? Ešte stále chcete vyhadzovať peniaze „do ľuftu“?  Navyše ak si zapnete AdBlock, vypnete svoju konkurenciu, stratíte prehľad o svojom „úhlavnom nepriateľovi“. Poznať protivníka, to je základná technika boja. Najmä pri podnikaní  je monitoring konkurencie veľmi dôležitá činnosť, ktorá pomáha pri vytváraní produktov, služieb, akcií, stratégií a x iných činnostiach mnohých podnikateľov. Tým, že vás nezasahuje reklama vášho konkurenta, prichádzate o cenné informácie a vaše podnikanie môže sčasti trpieť tiež. 

Bez práce nie sú koláče    

Na to, aby vznikol kvalitný článok potrebujeme kvalitného redaktora a ten chce byť aj kvalitne zaplatený. Veď vykonal rovnakú prácu ako vy, za ktorú ste taktiež dostali istú mzdu. (Ak neberieme do úvahy odlišnosť fyzickej či psychickej náročnosti jednotlivých prác.)Jednoducho je to zamestnanec rovnako ako každý iný. Ak však prídete na daný web, prečítate si článok, zaťažíte server, ktorý si musí platiť drahý hosting a prevádzkovateľ z vás nemá ani euro, nemá ani z čoho zaplatiť redaktora, ktorý článok napísal. Prečo teda beriete cudzie koláče za prácu, ktorá bola vykonaná?

Odhad straty kvôli blokovaniu reklám za minulý rok je 22 miliárd dolárov. Na Slovensku to bude len malý zlomok, ale v každom prípade sú to peniaze, ktoré sa dania, a tak podporujú nepriamo každého z nás. Okrem iného, internetové podnikanie zamestnáva stovky tisíc ľudí, ktorí sú priamo závislí od príjmov z online reklamy.

En-ten-ty-ky dva špendlíky 

Teraz ste si uvedomili, že môžete byť superhrdina a zachrániť svet vďaka tomu, že nebudeme podporovať AdBlock, no stále ste na vážkach a neviete si vybrať. Reklama? AdBlock? Áno, reklama vie byť niekedy naozaj otravná, pokaziť náladu a prinútiť vás odísť z webovej stránky, preto existuje istý kompromis. Whitelist stránok v adblockeri. Vďaka nemu ste vy sami kráľom reklám a nastavíte si ich tak, ako to vám vyhovuje. Jednoducho povolíte reklamu na weboch, ktoré navštevujete a tým prispejete  na príjmy z reklám. Tak nebolo by fér zaplatiť za obsah minimálne tým, že strpíme pár reklám? Však kto by chodil do práce každý deň zadarmo?  

Prípadne si môžeme počkať na novinku od Google, ktorá sa potichu chystá, no zatiaľ o nej vie len málokto. Jedná sa o adblockingový nástroj Googlu, ktorý má slúžiť ako filter nevhodných reklamných formátov. Google sa však zatiaľ k tejto skutočnosti nevyjadril.

Podľa všetkého je však cieľom spoločnosti dosiahnuť, aby na internete neboli využívané najotravnejšie reklamné formáty ako veľké pop-up okná, automaticky prehrávané videá so zvukom či formáty prekrývajúce obsah stránky s odpočtom do zobrazenia obsahu. Na stránky, ktoré by používali nevhodné reklamné formáty, by Google pravdepodobne aplikoval vlastný adblock v prehliadači, čo by znamenalo, že by sa na takýchto weboch nezobrazovala žiadna reklama, nielen tá nevhodná. Stránky by to nútilo používať len schválené formáty.

Spoločnosti, ktoré adblockery vyvíjajú, sa navyše neeticky obohacujú spôsobom, že od stránok pýtajú peniaze za to, že ich zo zoznamu webov s blokovanou reklamou vypustia. Firma Eyeo, ktorá vyvinula najrozšírenejší adblock softvér, už v minulosti sama prišla s iniciatívou „Acceptable Ads“ , v ktorej definovala akceptovateľné reklamy, ktoré cez svoj systém pustí. No s háčikom – stránkam, ktoré sa rozhodnú „spôsobilé“ reklamy zo systému u seba nasadiť, strháva maržu. Súčasťou programu je aj Google, ktorý teda takisto platí za neblokovanie reklám a tak si zabezpečuje, že sa v plnom rozsahu zobrazujú v jeho vyhľadávači a reklamnej sieti.