Recept na perfektné logo

Na úvod trocha histórie. Prvé grafické „ logá“ sa začali objavovať už v stredoveku vo forme erbov. Vďaka nim dokázali ľudia spoznať svojho udatného rytiera aj napriek ťažkému brneniu, ktoré mu zakrývalo tvár . Aby to však bolo možné, erb musel byť originálny, zapamätateľný a graficky vyjadrovať príbeh alebo cnosti majiteľa. A dnešné dobré logo má mať presne tieto vlastnosti. Prečo? Aby zarábalo. Ako? Zvýhodní vás pred konkurenciou. To, že logo ľudia ľahko spoznajú, osloví ich a zapamätajú si ho, pomáha postupne budovať dôveru vo vašu značku a o to predsa v biznise ide. V súčasnosti možno definovať logo alebo logotyp ako vizuálnu reprezentáciu vašej firmy. Je dôležitým prvkom budovania značky a firemnej identity.  Tento relatívne  jednoduchý grafický útvar musí spĺňať celý rad kritérií. Čo všetko teda budeme potrebovať?

Suroviny:

Unikátnosť – nenapodobňujte konkurenciu, ste predsa lepší
Nadčasovosť – o logu treba uvažovať podobne ako o tetovaní. Odstraňovanie laserom je náročný proces a to nie len z finančnej stránky
Jednoduchosť – neprekombinujte grafiku, nikto ju nebude lúštiť
Pointa – dobré logo musí mať svoj príbeh, skrytý zmysel
Prispôsobivosť – ak sa vaše logo nedá vytlačiť len čiernou farbou, nie je dobré

Postup prípravy:

Všetky suroviny zmiešame a vytvoríme perfektné logo. Keby to bolo také jednoduché, však? Poďme si to teda postupne rozobrať.

Kde začať?

Základným pilierom, na ktorom budete stavať je jedna veta. Znie to jednoducho, však? Avšak treba si dať na nej veľmi záležať. Vyskúšajte si napísať jednu krátku vetu, ktorá vystihuje vašu firmu a zostať jej verný počas samotného tvorenia. Ide o krátku správu, ktorá sa bude niesť celým logom. Preto zachovajte chladnú hlavu a vyhnite sa predčasným záverom. Ráno je múdrejšie večera, preto sa na to pokojne  vyspite. Nie je nič lepšie, ako sa pozerať na veci s čerstvým rozumom. Samozrejme, že sa osvedčí aj staré známe inšpirovanie sa konkurenciou, ale pozor, aby ste neskĺzli do kopírovania.   Logo musí vyjadrovať určitú vopred definovanú myšlienku, vzbudzovať predstavu a asociácie, ktoré sa spájajú s vašou firmou. Unikátnym spojením tvarov, typu písma a farebnosti, vytvoríte potrebnú grafickú skratku, od ktorej sa môžete odvíjať.

Na čo treba myslieť?

  • „ A koho to chcem vlastne osloviť? “ Túto istú otázku ste si určite kládli už v prvopočiatkoch vašej firmy a teraz nadišiel čas, položiť si ju opäť. Kto je moja cieľová skupina? Zamyslite sa nad charakteristikou, črtami či záujmami toho okruhu ľudí, ktorý chcete zaujať a to isté preneste do vizuálnej tvorby loga.
  • Vyhýbajte sa klišé. Snažte sa, aby bolo vaše logo ľahko zapamätateľné a stalo sa lákadlom pre oči zákazníka. Určite ich oslovia najnovšie trendy z grafického dizajnu ako napríklad  fonty a typy písma, ktoré boli donedávna skoro totožné. Buď sa používal pätkový alebo bezpätkový font, ale výrazné odlišnosti v použití jednotlivých typov daných fontov ste len tak ľahko nezbadali. Tento trend nastupuje s rozšírením možností voľne stiahnuteľných fontov z Google databáz či stránok typu Fonts.com, ktoré poskytujú dostupné rôzne písma v úprave kompatibilnej pre rýchle zdieľanie v online prostredí a dokážu minimalizovať riziko nekompatibilného zobrazenia písma v rôznych prehliadačoch a na rôznych zariadeniach. Považujete tieňovanie prvkov za trápne klišé? Či už áno, alebo nie, verte, že tento 3D efekt má svoj význam – rozdeľuje priestor a zvýrazňuje želané prvky
  • Byť trendy je fajn, no v tomto prípade to nestačí. Vy musíte upútať niečím jedinečným, vlastným a kreatívnym. „Don′t follow trends, create them!“
  • V jednoduchosti je krása…a tiež úspech vášho loga.
  • Oživte dizajn loga symbolmi, pracujte s asociáciami, mýtmi, ktoré plynú z histórie a sú všeobecne známe ako napríklad značka Apple, ktorá nesie vo svojom logu jablko – symbol vedomostí, znalostí, zručností.
  • Biele miesto je váš kamarát, preto dbajte na vyváženosť priestoru. Niekedy je aj menej viac, a tak netreba silou mocou zaplniť celý priestor, ktorý máte k dispozícii.
  • Psychológia tvarov je mocný čarodej aj v tomto prípade. Napríklad len taký kruh predstavuje kompletnosť, súdržnosť, komunitu. Štvorec zas vyváženosť, profesionalizmus, ochranu. Trojuholník  vzbudzuje silu, stabilitu, mužstvo.
  • Dvakrát meraj a raz strihaj – aj týmto príslovím by sme sa mali riadiť pri výbere toho správneho fontu. Niektoré logá si vyžadujú zábavný a kreatívny typ písma, iné zas elegantný a dôstojný.
  • Fantázii sa medze nekladú. Ak máte skvelú predstavivosť a namiesto písmen vidíte predmety, symboly alebo iné asociácie spojené s vašou firmou, využite to. Napríklad v názve Fokus- očná optika, môžete písmeno „o“ nahradiť okom.
  • Podobne ako tvary aj farby majú svoj význam. Vedci z Winnipegskej univerzity v Kanade zistili,  že až 90 percent bleskových rozhodnutí o kúpe produktov je založených na samotnej farbe. Najčastejšie sa stretávame s modrou, ktorá vzbudzuje dôveru,  červená zas energiu, čierna silu, fialová zastáva kreativitu, oranžova komunikatívnosť. Farba môže u zákazníkov zmeniť správanie a vnímanie. Niektoré značky využívajú farbu aj ako nosný prvok vizuálnej identity a celej komunikácie. Silné značky ako Telekom, Veuve Clicquot, Tiffany či Target majú dokonca farbu registrovanú ako ochrannú známku. Samozrejme je to ,,len“ zovšeobecnenie vedcov a výskumníkov. Aj v tomto prípade platí 100 ľudí…100 chutí, a tak sa môžeme stretnúť aj s individuálnymi reakciami a pocitmi z farieb.
  • Pri samotnej tvorbe, je veľmi dôležité brať do úvahy všetky médiá, na ktorých sa logo môže objaviť. Nestačí teda,  aby dobre vyzeralo len na vizitkách. Vezmeme do úvahy tlačoviny aj digitálne média, veľké a aj malé formáty. Okrem rôznych aplikácií loga treba uvážiť i charakter firmy (produktu/projektu), pre ktorú sa identita vytvára. Treba myslieť vopred na potenciálne varianty, ktoré sa možno budú z loga v budúcnosti odvodzovať.