Reklama, ktorá si vás nájde sama

Reklama na Internete patrí medzi tretí najvyužívanejší  spôsob reklamy ihneď po televíznej a novinovej reklame.  Jednou z výhod online reklamy je aj možnosť inzerovať zdarma. Internetová reklama zdarma skutočne existuje. Poskytuje ju napríklad Google všetkým začínajúcim inzerentom. Cieľom by však nemala byť bezplatná internetová reklama, ale efektívna internetová reklama. Inzerovať bezplatne sa vám dlhodobo nepodarí. Skôr či neskôr sa aj vy budete musieť zaoberať otázkou financií, ktorá je dôležitá pre všetky druhy reklám – ako využiť reklamný rozpočet čo možno najefektívnejšie. Každé euro by malo priniesť maximálny efekt.
Kto dnes nie je online, akoby neexistoval. Každý z nás lajkuje príspevky na facebooku, pridáva fotky na instagram, posiela tweety svojim známym, píše a číta stovky e-mailov denne, sleduje videá na youtube, googli…  Jednoducho dnes sa celý svet odohráva online. Ste aj vy jeho súčasťou?

Pred 25 rokmi reklama na internete prakticky neexistovala. Do roku 1991 bola dokonca zakázaná. Predchodcovia internetu ako sieť Arpanet mali dokonca v podmienkach používania zákaz reklamných správ.
Prvá internetová reklama sa začala šíriť už v 70-tych rokoch formou emailu. Jeden z užívateľov Arpanetu poslal používateľom internetu (ktorých by sme v tých časoch spočítali na jednej ruke) oduševnený email, ktorý obsahoval jeho náboženské presvedčenie. S príchodom 90-rokov sa objavujú prvé bannerové reklamy, ktorých grafika nebola práve najkrajšia. Niekde sa však začať muselo. Vo vyhľadávaní sa reklamy začali objavovať v roku 1998. Google spustil svoj reklamný program AdWords v roku 2000.

Dnes patrí platená internetová reklama k najrýchlejším a k najjednoduchším spôsobom ako dosiahnuť viditeľné výsledky v návštevnosti vášho webu a predaji vášho tovaru alebo služieb. Tak prečo to nevyužiť? Smelo do toho! Nevadí, že nie ste IT odborník alebo marketingový špecialista, spolu to zvládneme. 

 

Základné formy internetovej reklamy

Internetová reklama alebo tiež on-line reklama je každá platená inzercia na internete. V dnešnej dobe sa v tomto druhu reklamy priam utápame a práve preto je veľmi dôležité zvoliť ten správny spôsob, ktorým dáme zákazníkovi o sebe vedieť. Samozrejme, treba dbať aj na finančný rozpočet, ktorý sme ochotní do danej reklamy vložiť. Teraz si určite kladiete otázku, ktorá forma reklamy je tá pravá? Koľko stojí? Jednoznačne najefektívnejšia je tá, ktorá vám prinesie viac peňazí, než ste do nej investovali. Veľkou výhodou reklamy na internete je, že ju dokážete štatisticky sledovať a tak ju postupne vylepšovať. Preto je reklama na internetovej stránke taká účinná. Majitelia web stránok často uvažujú jedine o Google reklame, ktorá sa zobrazí vo vyhľadávaní. Vôbec si neuvedomujú, že je to len malý kúsok z „koláča“. Aká reklama na internete sa dá využiť? A ako funguje? Nech s páči, zoznámte so základnými možnosťami internetovej reklamy.

Bannerová reklama

Bannerová reklama je grafická forma reklamy, ktorá sa rozdeľuje na statickú (obrázok), a dynamickú (animovaný GIF, alebo HTML5 ). Clickrate (pomer kliknutí/počet zobrazení) je však pomerne malý vďaka tomu, že je to najbežnejšia forma reklamy na internete a veľké množstvo užívateľov ju prehliada a pokiaľ ich nezaujme na prvý pohľad, tak na ňu vôbec neklikajú. Neznamená to však, že by si banner nevšímali. Naopak, pokiaľ je banner správne navrhnutý, ľudia si zapamätajú reklamný slogan, logo, alebo adresu stránky. Pretože hlavný efekt tejto reklamy spočíva v budovaní mena značky, produktu, alebo url adresy, platí sa za zobrazenie a nie za počet kliknutí.

V súvislosti s týmto druhom reklamy sa hovorí aj o tzv. bannerovej slepote, čo znamená, že návštevníci grafické bannery podvedome ignorujú. Z toho dôvodu je bannerová reklama často označovaná za neefektívnu. Treba však konštatovať, že pri správnom nastavení grafickej reklamy to nie je pravda. Ľudia radi klikajú na grafické bannery, ak sú:
•    graficky príťažlivé
•    relevantné vzhľadom na obsah, ktorý práve čítajú
•    neobťažujúce a sú súčasťou obsahu, ktorý práve prezerajú

Základné reklamné formáty:
1.    fullbanner 468×60
2.    halfbanner 234×60
3.    skyscraper 120×600
4.    microbar 88×31

 

Textová reklama

Ako vyplýva zo samotného názvu, textová reklama je propagácia formou reklamného textu a odkazov, ktoré smerujú na propagované stránky. Môže mať viacero foriem, z ktorých najbežnejšie sú:
•    Textové odkazy (linky)
•    Články a oznamy
•    Kontextová reklama
•    Reklama vo vyhľadávačoch
•    E-mail marketing
Textové odkazy alebo reklama vo forme textu je najstaršia forma internetovej reklamy vôbec. Okrem toho, že ju užívatelia vnímajú v podstate pozitívne, pretože sa nevtiera do ich pozornosti a splýva s bežným obsahom stránok, predstavuje jeden zo základných pilierov optimalizácie pre vyhľadávače (SEO). Vhodnou formuláciou textu, zvolením správnych kľúčových slov a fráz a vhodným umiestnením dokáže efektívne osloviť užívateľov internetu. Okrem priamej podpory zvýšenia návštevnosti a potenciálu pre zlepšenie pozícií vo vyhľadávačoch je skvelou alternatívou voči bannerovej reklame a vhodná pre propagáciu prakticky akéhokoľvek webu.

 

Reklamné e-maily

Jedná sa o reklamné e-maily (Direct mailing), ktoré obsahujú obchodné informácie. Takúto formu reklamy nie je možné zasielať bez predchádzajúceho súhlasu prijímateľa. Pokiaľ chceme využiť takúto formu reklamy, musíme sa obrátiť na server, ktorý disponuje databázou emailových adries. Ide prevažne o servery, ktoré poskytujú svoj obsah bezplatne a pri registrácií majú v podmienkach súhlas k občasnému zasielaniu reklamných emailov. Alebo si môžeme vytvoriť vlastnú databázu e-mailov, ktoré nám poskytnú zákazníci úplne samy. Pred tým ako umožníte zákazníkovi vstúpiť do vašej webovej stránky, je nutné aby vyplnil prihlasovacie údaje. Jedným z týchto údajov je práve jeho e-mailová adresa. Ak nechcete využiť tento spôsob získavania údajov, môžete  o ne jednoducho požiadať. Pri prehľadávaní webovej stránky sa zákazníkovi zobrazí jednoduchá ponuka v podobe pop-up reklamy (tzv. vyskakovacia reklama), ktorá zákazníkovi umožní odoberať newsletter ihneď potom ako poskytne svoju e-mailovú adresu.

 

PPC reklama – Pay Per Click (platba za klik)

Princíp Pay Per Click spočíva v tom, že inzerent za reklamu platí až vo chvíli, keď sa dá predpokladať, že zaúčinkovala, teda vo chvíli, keď na ňu potenciálny klient klikol. Platená reklama patrí dnes k najrýchlejším a k najjednoduchším spôsobom ako dosiahnuť ihneď viditeľné výsledky v predaji a návštevnosti. Oproti klasickým bannerom alebo miestam na portáloch má tu výhodu, že zákazník neplatí za zobrazenie, ale iba za reálneho návštevníka svojej stránky. Ďalšou výhodou tejto formy reklamy je, že odkazy sa väčšinou zobrazujú na stránkach s relevantným obsahom. Tým je odkaz presnejšie namierený na kľúčového klienta, neobťažuje tam, kde sa ľudia zaujímajú o niečo iné. Medzi najznámejších prevádzkovateľov týchto služieb patrí Google AdWords, ktorý upozorní vašich zákazníkov presne v okamihu, keď v sieti Google vyhľadávajú to, čo ponúkate. Platíte iba vtedy, keď kliknú na vašu reklamu, aby navštívili vašu webovú stránku alebo vám zavolali. Taktiež sem patrí spoločnosť Overture, ktorú prednedávnom kúpilo Yahoo!. Odkazy registrované v tejto spoločnosti sa zobrazujú vo vyhľadávačoch portálov, akými sú napr. MSN, Yahoo, Lycos či Altavista. Na Slovensku pomáha službám PPC vyrásť z plienok spoločnosť IT Planet.

 

Výhody reklamy na internete

Veľký dosah a presný cieľ

Na Internete môžete osloviť nie len veľký počet užívateľov, ale reklamu je možné smerovať na presný okruh ľudí (napríklad podľa veku, bydliska, záujmov zákazníka). Ľudia na internete vyhľadávajú všetko, čo ich zaujíma alebo čo aktuálne potrebujú. Niektoré reklamné systémy na to dokážu reagovať a cielene ponúkať inzerciu na produkty, ktoré súvisia s obsahom, ktorý konkrétny užívateľ vyhľadáva. Takto môžeme osloviť konkrétneho záujemcu.  S rozvojom internetu efektívnosť takejto reklamy rastie. Prečo je to tak? Google totiž zobrazuje len reklamy relevantné pre daného užívateľa. Google roboti, Google Chrome, google účty, Android, cez toto všetko vás zlý, zlý Google sleduje. Ukladá si, čo na internete robíte, o čo sa zaujímate a na základe toho vyhodnocuje, akú reklamu vám zobrazí. Tak sa napríklad nestane, že by mužom zobrazovalo reklamu na nové očné tiene, ženám zase nebude zobrazovať reklamy na pánsky holiaci strojček. A každému zobrazí len to, o čo by človek mohol mať relatívny záujem. Zobrazí mu to zadarmo a peniaze pýta len vtedy, ak váš budúci zákazník klikne na reklamu a tým sa dostane na vašu stránku. Táto reklama je úžasná najmä preto, že sa dá využiť aj s obmedzeným finančným rozpočtom.

Nízke náklady

Internetová reklama stojí omnoho menej ako  napríklad celostránková reklama v denníku či magazíne. Najlacnejšia reklamná kampaň sa dá zohnať za 25€, pričom vám navýšia kredit automaticky na 100€ (75€ teda máte od pána Google zdarma). To je suma, za ktorú je problematické umiestniť týždenný inzerát do obecných novín (pre porovnanie – Katolícke noviny pýtajú za slovo 20 centov+DPH na jedno vydanie. Teda 100 slovný inzerát a už máme dvacku+DPH fuč).
Dokonca 500ks letákov vo formáte A5 stojí približne 40-70€. Navyše, ak dávate letáky do schránok, veľké percento z nich vyjde navnivoč. Neviete, či v danom príbytku býva dôchodkyňa, ktorú pravdepodobne nezaujímajú akumulátorové vŕtačky, alebo či tam býva stavbár, ktorého tieto veci zaujímajú. Ak robíte reklamu pre potraviny, dobre, tie potrebuje každý. Nie každý si však rád prezerá potravinové letáky. A nie každý bude pre pár ušetrených centov podnikať ďaleké cesty do vášho obchodu. Ďalším problémom je to, že pri tomto type reklamy sa špecializujete výlučne na lokálnych zákazníkov. To znamená, že nebudete chodiť z Košíc do Bratislavy rozdávať letáky. Nie, porozdávate ich len po Košiciach. Ak však bývate v menšom meste, počet Vašich zákazníkov rapídne klesá. O to viac, ak ponúkate exotický typ tovaru, ktorý je zaujímavý len pre veľmi malú skupinu ľudí. V takom prípade ste takmer všetky financie vyhodili zbytočne.

Možnosť reakcie

Reklamy môžu priamo reagovať na príliv zákazníkov. Podľa potreby je možné reklamu kedykoľvek zastaviť alebo upraviť. Pomocou nástrojov na tvorbu prehľadov služby AdWords môžete zistiť, ako často sa vaše reklamy zobrazujú potenciálnym zákazníkom a ktoré kľúčové slová spúšťajú tieto zobrazenia. Taktiež môžete zistiť, ako často sa stránky z vášho webu zobrazujú vo vyhľadávaní Google a ktoré hľadané výrazy spustili zobrazenie týchto výsledkov na stránke s výsledkami vyhľadávania. Tieto informácie vám pomáhajú lepšie porozumieť, ako platené textové reklamy a výsledky vyhľadávania spolupracujú a pomáhajú vám osloviť ľudí, ktorí hľadajú online, ako určiť na základe vyhľadávaných výsledkov nové, potenciálne hodnotné kľúčové slová a ako získať komplexný obraz o tom, či sa vám v rámci propagácie online darí získavať zobrazenia a kliknutia.

Podrobná analýza

Počítadlá umožňujú prehľad o tom, koľkokrát sa už reklama zobrazila, koľko ľudí na ňu kliklo a koľko z nich si objednalo váš tovar. Zároveň je možné zistiť, čo presne vaši zákazníci hľadali a z ktorého webu k vám prišli.

Možnosť oslovenia konkrétneho záujemcu

Ľudia na internete vyhľadávajú všetko, čo ich zaujíma alebo čo aktuálne potrebujú. Niektoré reklamné systémy na to dokážu reagovať a cielene ponúkať inzerciu na produkty, ktoré súvisia s obsahom, ktorý konkrétny užívateľ vyhľadáva.

 

V dnešnom vysoko konkurenčnom trhovom prostredí to bez reklamy jednoducho nejde. Kvalita a cena vášho produktu alebo služby je síce dôležitá, ale je úplne zbytočná, ak o sebe nedáte vedieť svojmu okoliu.